Rally-World

Feel the world of Rally

Iveco’s verzuipen in de ‘Moerasrally’

Het was een dag met twee gezichten voor de Nederlandse Iveco-rijders. Voor de één werd de negende etappe een feestje, voor de ander eindigde de dag in tranen. Maar voor wie was welke rol weggelegd? Lees hieronder hoe het de Nederlanders en de Tsjechen in het vrachtwagen verging tijdens etappe 9.

Martin van den Brink schoot na de rustdag het snelste uit de startblokken en was 15 seconden sneller dan Martin Macik bij het eerste waypoint, maar niet veel later ging het mis voor de twee kemphanen. Het was na de beruchte 136e kilometer in de etappe toen zowel Van den Brink als Macik vast te staan in een stuk terrein dat door de regenval helemaal onder water was gelopen. Het tijdverlies was aanzienlijk, want waar Van den Brink 41 minuten verloor, zag Macik zijn laatste hoop voor de eindzege verdwijnen door ruim 50 minuten tijdverlies.

Uiteraard schoot Mitchel van den Brink te hulp om zijn vader uit de brand te helpen, maar verloor daardoor net als de twee pechvogels veel tijd in deze negende etappe. Voor zowel Martin als Mitchel zorgt dat ervoor dat zij in het algemene klassement een plek moeten inleveren. Het kon nog erger, want hoewel Kees Koolen wel door het enorme moeras kwam met zijn Iveco, begon de motor daarna te pruttelen en viel de krachtbron van zijn Iveco uit. Koolen kon de schade niet meer repareren en moest door de bezemwagen van de organisatie van het parcours worden gesleept. Voor de zevende plaats in het algemene klassement is het daarmee het einde van zijn Dakar-avontuur in 2023.

Waren er dan nog lichtpuntjes tijdens de negende etappe? Jazeker! En wel in de vorm van Janus van Kasteren. De Nederlander was namelijk de enige Iveco-rijder in de top van het klassement die zonder kleerscheuren door de etappe kwam. Halverwege de etappe nam hij de koppositie over van Martin van den Brink, maar daarna kreeg hij te maken met een opvallend sterke Pascal de Baar. Er ontpopte zich een waar Nederlands duel, maar De Baar moest aan de finish toch zijn meerdere erkennen in Van Kasteren en kwam aan de finish 3 minuten tekort op zijn landgenoot.

Leider in het klassement Ales Loprais sloot de etappe af als vierde achter Jaroslav Valtr. De Tsjechische Praga-rijder zal met een dubbel gevoel terugkijken op deze etappe, want waar zijn voornaamste concurrent Martin van den Brink de aansluiting verliest, pakt Van Kasteren maar liefst een kwartier terug op de leider en nadert hem nu tot op 27 minuten achterstand in het klassement. Van den Brink SR staat nu derde in dat klassement op 46 minuten, hoe anders had dat kunnen zijn… Mitchel ziet op zijn beurt zijn vijfde plek in het klassement verloren gaan aan Tatra-rijder Valtr.

Ben van de Laar eindigde net achter Van den Brink op de negende plek met 47 minuten achterstand. Ook de herstarte Gerrit Zuurmond deed goede zaken tijdens deze etappe en scoort zijn beste resultaat tot nu toe: een twaalfde plek met de MAN van het Rainbow Truckteam. Ad Hofmans rijdt in tegenstelling tot Zuurmond nog wel voor het klassement, en met dat in het achterhoofd is de 16e plek een keurig resultaat. Veel tijdverlies was er overigens wel voor Richard de Groot. De nummer 12 in het klassement verliest geen posities na deze etappe, maar raakt met een slechts 21e plaats wel het zicht op de top 10 in het klassement kwijt.

UITSLAG ETAPPE 9 TRUCKS

  1. Janus VAN KASTEREN (Iveco)
  2. Pascal DE BAAR (Renault – +3:06)
  3. Jaroslav VALTR (Tatra – +4:21)
  4. Ales LOPRAIS (Praga – +11:09)
  5. Vaidotas PASKEVICIUS (Tatra – +11:17)
  6. Tomas VRATNY (Tatra – +19:42)
  7. Martin SOLTYS (Tatra – +21:33)
  8. Martin VAN DEN BRINK (Iveco – +41:00)
  9. Ben VAN DE LAAR (Iveco – +47:19)
  10. Martin MACIK (Iveco – +50:09)
  11. Mitchel VAN DEN BRINK (Iveco – +55:08)
  12. Gerrit ZUURMOND (MAN – +55:55)

KLASSEMENT NA ETAPPE 9 TRUCKS

  1. Ales LOPRAIS (Praga)
  2. Janus VAN KASTEREN (Iveco – +26:54)
  3. Martin VAN DEN BRINK (Iveco – +46:08)
  4. Martin MACIK (Iveco – +1:17:50)
  5. Jaroslav VALTR (Tatra – +2:33:14)
  6. Mitchel VAN DEN BRINK (Iveco – +2:35:50)
  7. Martin SOLTYS (Tatra – +5:03:34)
  8. Ben VAN DE LAAR (Iveco – +8:10:26)
  9. Tomas VRATNY (Tatra – +9:35:16)
  10. Teruhito SUGAWARA (Hino – +10:35:07)
Share this…